Onko mikään muuttunut 5 vuodessa? Edelleenkään mainos €urot eivät seuraa silmäpareja Internetiin

Posted: kesäkuu 2, 2007 in Uncategorized
Internet on yhä tärkeämpi osa markkinointitehoa

Kalevi Nikulainen
Julkaistu 07.05.2002 kello: 13:31

Microsoftin verkkopalvelu MSN:n cross media -tutkimus, jossa verkkomainontaa on ensimmäistä kertaa vertailtu tasavertaisena brandin rakentamisen keinona television ja printtimainonnan rinnalla, osoittaa kiistattomasti, että oikein suunniteltu internetin käyttö lisää huomattavasti mainonnan kokonaistehoa.

Cross media -tutkimus toteutettiin Yhdysvalloissa MSN:n, Internet Advertising Bureaun (IAB) ja tutkimusyritys Marketing Evolutionin yhteistyönä. Tutkimuksen kohteena oli Unileverin Dove-saippuoiden mainonta. Tarkoituksena oli selvittää optimaalinen markkinointimix – se, miten käytettävissä oleva budjetti tulisi jakaa eri medioiden kesken.

Tuotteita mainostettiin kuuden viikon ajan televisiossa, printtimediassa ja eri verkkopalveluissa. Samanaikaisesti toteutettiin 13 000 kuluttajan kysely Dove-brandista.

Ennen kampanjaa 8,5 prosenttia kuluttajista kertoi ostavansa todennäköisesti Dove-tuotteita. Televisio- ja printtikampanjan kohteina olleiden kuluttajien joukossa luku nousi 11,5 prosenttiin – ja myös verkkomainontaa nähneiden joukossa 14,2 prosenttiin. Myös brandin tunnettuus ja muistaminen nousivat huomattavasti niiden kuluttajien joukossa, jotka olivat nähneet televisio- ja printtimainonnan lisäksi internet-mainontaa.

Pätee myös Suomessa

– Tässä tutkimuksessa verkkomainonta oli ensimmäistä kertaa aidosti samalla viivalla muiden medioitten kanssa. Internetiä ei tutkittu tukimediana vaan yhtenä keinona rakentaa mainostettavan tuotteen brandia, sanoo Media Sales Manager Jani Savolainen MSN.fi:stä.

– Tulokset osoittavat kiistattomasti verkkomainonnan tehon. Uskon, että tutkimuksen opetukset pätevät hyvin myös Suomessa. Panostamalla enemmän verkkomainontaan monet mainostajat kasvattaisivat kampanjoidensa tehoa huomattavasti. Kyse ei ole kokonaisbudjettien kasvattamisesta vaan tarkemmasta panostusten optimoinnista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s